washtek-21liten.jpg

Bättre kontroll med mBiz

Sedan WashTek införde mBiz har orderhanteringen och administrationen blivit mycket effektivare.

Tidigare var WashTeks orderhantering analog; deras säljare och servicetekniker skrev in kundens order i sina orderblock ute hos kund, för att sedan lämna dessa till kontoret där administrationen manuellt fick stansa in dem i faktureringssystemet. Processen innebar onödigt mycket tid och ledde till många sena kvällar och helger på kontoret för administrationen.

- Det var inte alltid så lätt att tyda de handskrivna ordrarna, vilket kunde leda till missförstånd och dessutom kunde det ibland missas att lämna in ordrar tid, säger Rikard Lindfors, VD på WashTek.

Snabbare faktureringsflöde och minskad stress

Med mBiz ser orderhanteringen annorlunda ut; säljare och servicetekniker kan, redan ute hos kund, fylla i ordern direkt i mBiz där alla artiklar finns färdigt upplagda med nödvändig information och prissättning. Fakturaunderlaget genereras i realtid och kan enkelt attesteras i mBiz, och fakturan skapas därefter automatiskt i Fortnox.

Faktureringsflödet går snabbare vilket är bättre för likviditeten och omsättningen för företaget. Systemet har även inneburit mindre stress för säljare och administration då inget riskerar att glömmas bort. Högre kvalitet = nöjda kunder och nöjda anställda.

mBiz sparar både tid och pengar

- Tack vare mBiz sparar vi både tid och pengar och WashTek har gjort en enorm effektivisering i och med att vi applicerade systemet hos oss. Alla medarbetare jobbar direkt i iPad, telefon eller dator, ute hos kunden. Vi kommer snabbt och smidigt åt allting vi behöver direkt när vi är ute på plats. mBiz har även inneburit att vi minskat vårt administrativa arbete gällande fakturaunderlag och orderhantering med 70 %, fortsätter Rikard.

- WashTek är ett perfekt exempel på hur flexibelt mBiz är. De använder egentligen ingen av systemets huvudmoduler utan använder istället artikel-, kund- och kontaktregister som de knyter ihop med fakturaunderlagsmodulen för att direkt kunna skapa ordrar som innehåller all nödvändig information, säger Terese Johansson, verksamhetsutvecklare på Mirror.

 

29 Okt 2018 Nyheter