Ny funktionalitet i mBiz 3.0

Det har hänt massor i och med att vi lanserat mBiz 3.0 - och för att försöka sammanfatta kommer här en lista med några av de uppdateringar som skett (detta är dock långt ifrån alla).

Bland annat har vi genomfört generella gränssnittsförändringar så som modernare gränssnitt, fler filtermöjligheter och så kallad "inlineredigering" direkt på detaljsidorna (så att du inte behöver klicka på ändra och öppna en popup). Men det har såklart kommit väldigt mycket nytt i de specifika funktionerna också.

I nedan text har vi grupperat informationen per funktion, så att du enkelt kan välja att läsa det just du är intresserad av.

Anläggningsregister

  • Förbättrad underhållsplanering för anläggningar - du kan nu ange, per anläggning, hur just det objektets underhållsavtal ser ut. mBiz kommer skapa upp underhållsordrar enligt inställningarna och du kan därefter hantera dem i servicekalendern. Där kan du även enkelt se ifall ni har utfört era ordrar enligt avtal eller ej. På detta sätt sparar du enorma mängder tid och får dessutom bättre kontroll på era underhållsavtal.
  • Vi har tagit bort objekt/plats och lagt in i adressfält direkt på varje specifik anläggning. Länken är numera klickbar och öppnar en kartfunktion där du sedan kan välja vägvisning om du behöver hjälp att hitta när du är ute på fältet.
  • Vi har gjort det enklare att skapa område och sektioner på varje anläggning - nu kan du skapa dem samtidigt som du lägger till utrustning.

Ärende-/ arbetsorderhantering & projekt

  • Vi har kopplat loss ärenden från projekt, vilket för dig innebär att du nu inte behöver använda projektfunktionen om du inte vill. Du kan nu även koppla ett ärende/arbetsorder till en organisation, anläggning eller abonnemang.
  • Inte bara har våra digitala checklistor fått ett enormt visuellt ansiktslyft, vi har även lagt till fler möjligheter i utskriften så att du exempelvis kan välja att skriva ut endast utförda kontroller i protokollet. Denna funktion underlättar för alla företag som använder generella listor och vill kunna hoppa över en mängd punkter i sina checklistor.
  • I varje ärendemall kan du nu även se hur många aktiva ärenden som är kopplade till den nämnda mallen. Klicka på länken för att presentera ärendelistan och sedan kan du gå direkt in i respektive ärende.
  • I projekten har vi lagt till en undermeny för projektuppföljning där du bland annat kan se tid nedlagt, intäkter, kostnader och täckningsbidrag m.m.

Tid, kostnad, fakturaunderlag & avtal

  • Faktureringsunderlag genereras nu från ett och samma ställe - oavsett om kostnaderna och timmarna genererats från ett projekt, abonnemang, anläggningsärenden eller en organisation.
  • Tid, kostnad & Löneunderlag har vi förbättrat en hel del, både hur det visas för den som tidrapporterar men även för dig som attestant. Vi visar mer statistik kring veckans timmar - exempelvis per tidstyp, per debiteringstyp och summa utläggsartiklar.
  • Du kan nu rabattera både artiklar och artikelgrupper, ange ett specifikt pris för en eller flera användare eller användargrupper. 
  • Vi lanserar även något som vi kallar "prislistor" som gör det möljigt för dig att ha olika priser på en och samma artikel.

Import & export (lanseras under januari 2022)

  • Vi har förbättrat våra importer och även lagt till dem på några fler register i systemet.
  • Export- och importdokumenten är dessutom i samma format, så att du först kan exportera, ändra i datat (exempelvis artikelpriser) och sedan använda samma dokument för import.
  • Exporten följer även den filtrering och sortering som du satt i gränssnittet innan du genomförde exporten. 

Övriga, generella uppdateringar

  • Alla analyser är nu samlade på ett och samma ställe. För att göra det lite enklare har vi skapat fördefinierade analyser och filtreringar, men du kan såklart fortfarande bygga dina egna analyser med pivottabellerna.
  • Våra listor har fått fördefinierade snabbfilter (filtreringarna hittar du högst upp ovanför själva listan). Du som kund kan nu även be om att få specifika snabbfilter skapade genom att kontakta vår support.
  • Från en organisation kan du lättare följa all aktivitet relaterat till organisationen.
  • Det är nu enklare att följa konversationen i helpdeskärenden.
  • Vi har tagit bort funktionen Postnummerservice på grund av tekniska orsaker. I dag kan vi inte lova att den kommer tillbaka i samma form som den fanns, men hoppas att vi kan hitta en liknande lösning i framtiden.
  • Utökade valideringar, du kan exempelvis inte lägga upp två organisationer med samma namn.

Är det något du undrar över? 

Ta gärna kontakt med oss så svarar vi på dina frågor

Det går såklart även bra att ringa oss på 010-130 04 99
Du når oss på vardagar mellan 08:00-16:00.