Att tänka på när du ska välja affärssystem
Att välja affärssystem till verksamheten är ett stort och viktigt beslut. För att hitta det system som passar bäst för just din verksamhet är det därför viktigt att göra en noggrann jämförelse mellan de olika lösningarna som finns på marknaden.
Känns det svårt och överväldigande att navigera bland alla olika alternativ? Vet du inte riktigt var du ska börja? Då har du kommit rätt – nedan har vi samlat våra bästa tips på vad som är bra att tänka på när du ska välja affärssystem, så att du lättare kan hitta den lösning som passar bäst för just ditt företag.
1. Utgå från ditt företags faktiska behov, inte antalet funktioner
Det viktigaste när du ska välja affärssystem är att utgå från dig själv och ditt företag, inte affärssystemet. Fundera över vilka behov som just din verksamhet har och fastna inte i att tänka för mycket på funktioner. Ett affärssystem med många funktioner betyder inte alltid att det är bättre – i stället finns risken att du betalar för funktionalitet som du inte har behov av.
För att hitta det bästa systemet för just ditt företag kan det också vara bra att leta efter en branschanpassad lösning. På så sätt säkerställer du att leverantören verkligen förstår din verksamhet och era arbetsflöden, och att lösningen passar just er.
2. Användarvänligheten är A och O
Lika självklart som det låter – användarvänligheten är en väldigt viktig aspekt för att se till att affärssystemet används och stöttar verksamheten. Se därför till att vara noggrann när du testar och utvärderar olika affärssystem. Det ska vara lätt att göra rätt, helt enkelt.
3. Ställ höga krav på säkerhet
Ett affärssystem ska kunna innehålla mycket information och dokumentation som ibland kan vara av lite känsligare natur. Därför är det viktigt att ställa höga krav på säkerheten och se till att all din data lagras på ett säkert sätt – oavsett om du kör din egen server eller om du väljer en molnbaserad lösning.
4. Vill du kunna jobba i molnet?
Den ökade digitalisering har lett till att många leverantörer numer erbjuder molnbaserade affärssystem. En lösning som är väldigt populär, särskilt bland mindre företag, för då slipper du fundera på servrar och underhåll – leverantören sköter allt.
Med ett webbaserat affärssystem har du dessutom alltid tillgång till all er information och dokumentation, oavsett när och var du behöver den. Det gör att ni kan arbeta mer flexibelt. Fundera därför på hur du och dina medarbetare jobbar idag och hur ni vill jobba i framtiden. Välj sedan den lösning som matchar det ni behöver.
5. Implementation och support
Implementeringen av ett nytt affärssystem kan se väldigt olika ut och ta olika lång tid beroende på både system och verksamhet. Stäm därför alltid av med leverantören hur implementeringsprocessen ser ut och vilket stöd ni kan få.
När affärssystemet väl är implementerat och du stöter på problem så är det också viktigt att du kan få snabb och enkel support. Du behöver veta var du ska vända dig och hur lång lösningstiden förväntas vara. Ingår obegränsad mängd support eller behöver du betala extra?
Stäm av vilka krav ni har på support och kontrollera sedan att leverantören uppfyller dessa.
Nu är det bara att sätta i gång att jämföra dina alternativ
Detta var våra fem viktigaste råd som är bra att tänka på när man är på jakt efter ett nytt affärssystem. Det finns säkert många fler tips och viktiga aspekter beroende på vad just du är ute efter. Som ett sista, avslutande råd vill vi bara påminna dig om att jämföra dina alternativ och vara noggrann i din utvärdering – så att den lösning ni till slut väljer faktiskt blir den bästa möjliga.
Lycka till!
Vill du veta mer om mBiz affärssystem?
mBiz är ett enkelt, molnbaserat affärssystem som består av flertalet moduler vilket innebär att du bara betalar för de funktioner som just du behöver. Kontakta oss så berättar vi mer!