5 sätt att frigöra tid som du i stället kan spendera ute på fältet

Är du också trött på att lägga orimligt mycket tid på administrativa arbetsuppgifter? Önskar du att du istället kan fokusera på din kärnverksamhet? Då ska du läsa vidare.

Vi vet att du som tekniker, behörig ingenjör och projektledare inom larm, passersystem och andra säkerhetssystem har många administrativa arbetsuppgifter som behöver utföras. Det är information som ska sammanställas, dokument som ska sparas och serviceunderhåll som ska planeras.

Jo visst, administration är viktiga och nödvändiga arbetsuppgifter, men känns det inte som att de tar lite onödigt lång tid ibland? Vi tror i alla fall att det går att effektivisera, och i detta inlägg ska vi därför dela med oss av våra bästa tips för att göra just det.

 

1. Använd ett digitalt anläggningsregister

Med ett digitalt anläggningsregister kan du spara alla dokument och information i ett och samma system. Du har det alltid med dig i mobilen, datorn eller surfplattan, var du än är, vilken tid som helst. Du slipper åka fram och tillbaka till kontoret mellan kundbesök för att hämta och lämna papper. Om du inte redan har ett system för anläggningsregister är det dags att skaffa ett nu.

>>> Nio fördelar med ett molnbaserat anläggningsregister

>>> Här kan du läsa mer om mBiz anläggningsregister

 

2. Skaffa ett system för arbetsordrar, ärenden & checklistor

Genom att använda ett system för era arbetsordrar, ärenden och checklistor har du alltid full koll på vad du ska göra, när du ska göra det och var. Du behöver aldrig mer leta efter din nästa arbetsuppgift. Det är snabbt, effektivt och enkelt.

 

3. Verktyg för underhållsplanering

Använd ett verktyg som hjälper dig att planera dina återkommande service- och installationsordrar. Behöver du planera för periodiska underhåll? Ett bra verktyg låter dig massgenerera ärenden med endast ett fåtal tryck. Snabbare kan det knappast bli.

 

4. Automatisk generering av anläggarintyg

Det finns många fördelar med att digitalisera sin anläggningsdokumentation. Genom att använda ett system som automatiskt låter dig generera anläggarintyg slipper du själv fylla i alla uppgifter. Många bäckar små.

 

5. Planera dina resurser

Planering är A och O när det gäller tidsbesparing. Det kan vara bra att se över planeringen av sin egen arbetstid, det finns säkert många minuter att hämta. För dig som har personalansvar är det också viktigt att tänka på din resursplanering. Säkerställ att du har nog med resurser, och att din personal fyller sina dagar. Ta med fördel hjälp av ett resursplaneringsverktyg.

 

Så, klara färdiga gå. Hur mycket tid kan du spara?